jFontSize
A- A A+

Od czasów Arystotelesa wiemy, że fizyka bez matematyki to tylko filozoficzne opowiastki. Aby przewidzieć jakikolwiek wynik eksperymentu konieczna jest symbioza matematyki z fizyką. O ile brak matematyki w fizyce cofa nas o 2000 lat, to kształcenie umiejętności posługiwania się prostym kalkulatorem, zamiast używania programów matematycznych, przenosi nas w czasie do lat 50 ubiegłego wieku.
Na zajęciach „Fizyka akademicka” prowadzonych w naszym liceum uczniowie poznają sposób w jaki należy wykorzystywać narzędzia matematyczne do rozwiązywania zagadnień fizycznych. Wykorzystujemy metody analityczne, jak i w przyszłości, uczniowie będą prowadzić obliczenia numeryczne oraz symboliczne. Powyższe podejście prowadzi to do nabywania intuicji fizycznych potrzebnych do analizy nowych zjawisk.
Dla przykładu powstanie mechaniki kwantowej, opisującej mikroświat, byłoby niemożliwe gdyby nie naukowcy posiadający większe umiejętności matematyczne niż, przeciętny w tamtym czasie fizyk.

 

Profesor Tomasz Polak promotorem pracy doktorskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu!

Nauka to, w zasadzie, odwrotność poezji. W poezji trzeba w zaskakujący sposób opowiedzieć to, co wszyscy wiedzą. W nauce natomiast chcemy wyjaśnić w możliwie najprostszy sposób złożone zjawiska - mówi Tomasz Polak, prowadzący w naszej szkole zajęcia Fizyka Akademicka. Praca naukowca to nie tylko odkrywanie praw przyrody. To także kształcenie kadry naukowej. Zazwyczaj jest to partnerska relacja mistrz - nauczyciel, dzięki której młody człowiek zaczyna stawiać pierwsze kroki w fizyce teoretycznej. Kończy się ona tytułem doktora. Jak w poniższym wypadku:

 

W piątek (22 września) klasa III b pod opieką pani Renaty Dudy i pani Iwony Tomaszewskiej uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych na temat „Oporność bakterii na antybiotyki w dobie pocovidowej”. Odbyły się one na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki. Uczniowie, którzy już po raz kolejny gościli w Zakładzie Mikrobiologii, poszerzyli wiedzę dotyczącą tego, jak bakterie zdobywają zdolność oporności podczas stosowania antybiotykoterapii w zakażeniach wirusowych. Biolodzy z „Banacha” dowiedzieli się ponadto, jak w medycynie dobiera się odpowiedni antybiotyk, mający zadziałać na zakażenie wywołane przez konkretny drobnoustrój. Pod czujnym okiem prowadzących, dr Anny Dudy-Madej (naszej absolwentki) oraz dr Urszuli Walczuk, klasa miała możliwość nastawienia antybiogramów, czyli sprawdzenia wrażliwości określonych szczepów bakteryjnych na wybrane antybiotyki. Zajęcia były super.

W środę 21 września kl. II b (biol-chem) pod opieką pani Renaty Dudy udała się na warsztaty laboratoryjne do Wrocławia. Odbyły się one w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, w Zakładzie Mikrobiologii Uniwersytetu Medycznego.

Uczniowie poznali drobnoustroje związane z organizmem ludzkim w warunkach zdrowia (mikrobiota) i choroby (patogeny). Te na co dzień niewidoczne „żyjątka” mogli zaobserwować w mikroskopach świetlnych na własnoręcznie przygotowanych preparatach, barwionych metodą Grama. To jednak nie wszystko. Biolodzy z naszej szkoły poznali też różne wymagania odżywcze i warunkowe tych drobnoustrojów i mogli zaobserwować ich różnorodny wzrost (kolor, wielkość kolonii) na różnych podłożach wzrostowych. Ciekawostką była możliwość zobaczenia „na żywo” bakterii Streptococcus pyogenes, wywołującej anginę, z powodu której uczniowie dość często opuszczają lekcje.

Jako jedna z czterech szkół na Dolnym Śląsku wzięliśmy udział w akcji „W szczepionkę nie boli” prowadzoną przez Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji Oddział Wrocław, które zrzesza studentów farmacji Wrocławskiego Uniwersytetu Medycznego.

Dzisiaj (22 stycznia 2019 r.) odbyły się w auli szkolnej dla naszej młodzieży prezentacje rodzimych uczelni. Przedstawiono wśród nich oferty: Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Politechniki Łódzkiej, Wyższej Szkoły Biznesu i Nauki o Zdrowiu w Łodzi, Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, Grupy Uczelni Vistula w Warszawie, Wyższej Szkoły Prawa we Wrocławiu, Społecznej Akademii Nauk w Świdnicy. Dziekan tej ostatniej gorąco zachęcał zebranych do studiowania na miejscu.

W środę, czyli 26 września, uczestniczyliśmy (klasa IB – biol.-chem. pod opieką pani profesor Renaty Dudy i pani profesor Doroty Durlej) w laboratorium na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Tematem zajęć była mikrobiologia, czyli nauka zajmująca się badaniem drobnoustrojów. Zostaliśmy podzieleni na mniejsze grupy i zajęliśmy miejsca przy czterech stanowiskach ze sprzętem laboratoryjnym. Wstępem do zajęć były wykłady specjalistów w dziedzinie mikrobiologii.