jFontSize
A- A A+

We wtorek, 25 X , zakończył się tygodniowy pobyt młodzieży II LO we Włoszech, gdzie uczniowie przebywali na zaproszenie szkoły w Rieti. Trzynastoosobowa grupa pod opieką p. Urszuli Tokarskiej – Łokić i Elżbiety Badzioch – Zarzyckiej uczestniczyła w drugiej części wymiany w ramach programu Interkultura.
Uczniowie brali udział w lekcjach matematyki, chemii, fizyki i języka włoskiego, rozegrali także mecze piłki nożnej i siatkowej. Oba zespoły –polski i włoski – przeprowadziły konkurs na temat powieści Oscara Wilde’a „Portret Doriana Graya" , wcześniej przygotowawszy dla siebie wzajemnie po 15 pytań .

Oczywiście najważniejsze było poznanie ludzi i miejsc. Przyjęto nas naprawdę bardzo serdecznie, wspominając polską gościnność, której Włosi doświadczyli podczas pobytu w Świdnicy w kwietniu tego roku. Gospodarze zorganizowali nam dwie wycieczki do Rzymu. Jedna z nich wiodła od Piazza del Popolo przez Schody Hiszpańskie, Piazza Navona, Piazza Colonna na Plac św. Piotra. Widzieliśmy bazylikę a w niej grób Jana Pawła II, Fontannę di Trevi, Zamek św. Anioła, obrazy Caravaggia i piękną panoramę stolicy. Druga wycieczka rozpoczęła się od Koloseum, skąd pojechaliśmy obejrzeć ruiny starożytnego Rzymu, a zakończyła się na Kapitolu. Obie trasy zrobiły na nas olbrzymie wrażenie.
Nie zabrakło też włoskiego jedzenia, którego ilość i różnorodność była naprawdę imponująca. Oprócz pizzy i makaronu zajadaliśmy się potrawami przygotowanymi specjalnie dla nas przez włoskie mamy, nie mniej dbające o swoich gości niż te w Polsce, równie serdeczne i opiekuńcze. Włoscy koledzy zadbali też o rozrywkę, na przykład zabierając nas na kręgle.
Pobyt we Włoszech sprawił, że wzrosło zainteresowanie Polską i kolejną wymianą z naszą szkołą. Podchodzili do nas i pytali o nią także uczniowie nie biorący bezpośrednio udziału w programie, a zainteresowani naszą obecnością i prezentacją multimedialna, jaką przedstawiliśmy pierwszego dnia w dużej auli .Miłe było, gdy spotykaliśmy się z licznymi dowodami sympatii i ciekawości. Na koniec otrzymaliśmy tyle upominków, że pojawił się prawdziwy problem ,jak przewieźć to wszystko ,nie przekraczając 15 kilogramowego limitu bagażu!

Czekamy na kolejną wymianę już teraz się do niej przygotowując!

Elżbieta Badzioch-Zarzycka

W kwietniu 2011 roku gościliśmy u nas, w Świdnicy, uczniów z włoskiej szkoły w Rieti. Mieli oni możliwość zobaczenia naszego regionu, zwiedziliśmy między innymi Zamek Książ oraz świdnicką Katedrę. Włosi mogli także spróbować dań z polskiej kuchni: bigosu oraz pierogów. Wspólnie spędzony tydzień sprawił, że nie mogliśmy się doczekać drugiej części wymiany. 18 października grupą 13 uczniów z 2 nauczycielkami udaliśmy się do włoskiego Rieti, by spotkać się po raz drugi z grupą Włochów. Wyjazd był niesamowity. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc, w tym Rieti i najważniejsze zabytki Rzymu- m.in. Panteon, Koloseum i Kapitol. Towarzyszyli nam w tym zawsze przewodnicy, którzy w ciekawy sposób opowiadali nam o zabytkach, oczywiście w języku angielskim. Podczas wyjazdu poznaliśmy również zwyczaje włoskie- sjestę, system szkolnictwa, posiłki, których ilość była wręcz przerażająca, jednak nie sposób było odmówić, zważając na wyczekujące spojrzenia włoskich mam, czekających na komentarz na temat ich potrawy. W jedzeniu zdecydowanie przeważały niezliczone rodzaje pizzy oraz spaghetti. Jednak najistotniejszym elementem całej wymiany była integracja, która przebiegała naprawdę dobrze. niemal każdy wieczór spędzaliśmy razem, a granica między Polakami a Włochami była znikoma. 25 października rozstaliśmy się ze łzami w oczach i z obietnicą, że odwiedzimy się jeszcze w przyszłości. Z naszymi włoskimi przyjaciółmi stale utrzymujemy facebookowy kontakt ;)

Magdalena Miś, Agata Hodij

Wtorek, 18 października

Nasza wyprawa do Włoch rozpoczęła się we wtorkowy ranek około godziny 7 na dworcu PKP w Jaworzynie. Stamtąd dostaliśmy się pociągiem do Wrocławia, a z Wrocławia pojechaliśmy do Krakowa. W podróży rozmawialiśmy o naszych planach dotyczących wymiany oraz wspominaliśmy, jak Włosi gościli w naszych domach. W Krakowie od razu skierowaliśmy się w stronę lotniska. Po przepakowaniu bagaży tak, aby miały odpowiednią wagę, bo każdy miał ze sobą tyle podarków, że walizki ważyły więcej niż przewidywał limit (czyli marne 15 kg ), zdaliśmy je do zapakowania na pokład oraz przeszliśmy przez odprawę celną. Czas spędzony w hali odlotów umililiśmy sobie zakupami w strefie wolnocłowej. Kiedy wybiła tak długo przez nas oczekiwana godzina 17.40 przeszliśmy jeszcze raz przez odprawę i weszliśmy na pokład samolotu. Około godziny 19 wylądowaliśmy na lotnisku w Rzymie. Tam czekał na nas komitet powitalny złożony z naszych włoskich przyjaciół. Do Rieti dostaliśmy się autokarem, który dowiózł nas pod samą szkołę. Podczas drogi każdy z nas martwił się tym, czy polubi go włoska rodzina. Obawy te okazały się niesłuszne, gdyż każdy został bardzo ciepło przyjęty. Po powitaniu przez panią dyrektor każdy udał się do domu, by lepiej poznać się ze swoimi rodzinami i zażyć snu przed pierwszym dniem.

Magdalena Miś, Klaudia Kościelecka

Środa, 19 października

Środę zaczęliśmy od zwiedzania szkoły, a następnie udaliśmy się na lekcję matematyki. Po południu pokazaliśmy kolegom z Włoch prezentację multimedialne, przedstawiające naszą szkołę, miasto i region. Włoscy uczniowie byli pod wrażeniem pracy, jaką włożyliśmy w przygotowanie prezentacji, dlatego też nagrodzili nas wielkimi brawami. Następnie poszliśmy zwiedzić miasto Rieti, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć wiele interesujących miejsc tj: Ponte Romano-główny most miasta, Piazza Vittorio Emanuele z pięknymi fontannami, Cattedrale di Santa Maria Assusa a także miejsce, które jest geograficznym środkiem Włoch. Wieczorem wszyscy razem poszliśmy do pubu, gdzie spędziliśmy czas, poznając zwyczaje panujące we Włoszech oraz szlifując j. angielski.

Wiktoria Surma, Ewelina Kozłowska

Czwartek, 20 października

W czwartek nadszedł czas na wyczekiwaną przez wszystkich wycieczkę do stolicy Włoch. Pomimo utrudnień spowodowanych opadami deszczu szczęśliwie dotarliśmy na miejsce. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od kościoła Santa Maria del Popolo, gdzie podziwialiśmy dwa obrazy Caravaggia. Następnie zachwycaliśmy się panoramą miasta z tarasu widokowego, z którego zeszliśmy po słynnych Schodach Hiszpańskich. Największe wrażenie na wszystkich zrobiła Fontanna di Trevi, której ogrom i piękno bardzo nasz zaskoczyły. Kolejnym punktem programu była wizyta w kinie 4-D, gdzie poznaliśmy historię Rzymu dosłownie przenosząc się w czasie. Po drodze do Watykanu zatrzymaliśmy się, aby zobaczyć siedziby władz. Zwiedzanie zakończyliśmy na Placu św. Piotra, gdzie każdy indywidualnie zwiedził bazylikę św. Piotra. Zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do naszych włoskich domów.

Karolina Karpa, Aleksandra Sowińska, Katarzyna Ryll

Piątek, 21 października

Dzień rozpoczęliśmy lekcją chemii w dobrze wyposażonym laboratorium, gdzie przeprowadzaliśmy eksperymenty. Następnie udaliśmy się do jednej z klas na fizykę. Tam zastanawialiśmy się nad zjawiskiem dyfrakcji. Na ostatnią lekcję udaliśmy się do laboratorium biologicznego, gdzie przez mikroskopy oglądaliśmy bakterie. Dzień zakończył się wspólną kolacją w restauracji rodziców jednej z Włoszek, biorącej udział w wymianie. Mnóstwo przystawek i danie główne, czyli pizza sprawiły, że nikt nie wracał do domu głodny.

Jakub Dec, Stefania Chiarelli

Sobota, 22 października

Dzień rozpoczęliśmy w szkole od konkursu ze znajomości książki Oskara Wilde’a „Portret Doriana Greya”. Drużyna włoska wygrała zawody dzięki wspaniałomyślności drużyny polskiej. Następnie udaliśmy się do szkolnej hali sportowej, gdzie najpierw chłopcy rozegrali mecz piłki nożnej, a zaraz po nich w siatkówkę grały dziewczęta. Po obiedzie w domach spotkaliśmy się w centrum miasta, wstąpiliśmy do kawiarni i kilku sklepów. Obejrzeliśmy także paradę miejscowej orkiestry dętej, przechodzącej przez słynny most wybudowany w starożytności przez Rzymian. Tego popołudnia ulice Rieti wypełnione były ludźmi, dzięki czemu poznaliśmy wiele ciekawych osób, z którymi postanowiliśmy się zintegrować, więc poszliśmy do baru…

Adam Mastalerz, Michał Kobiela

Niedziela, 23 października

Niedziela była dniem spędzonym z włoskimi rodzinami. W planie było wiele atrakcji, w tym możliwość zostania w łóżku odrobinę dłużej, z czego wszyscy z radością skorzystali. Jedni, mimo nie do końca dopisującej pogody, wybrali się na wycieczkę w góry czy też nad jezioro. Inni spędzili dzień grając w Wii. Wieczorem wszyscy wspólnie wybraliśmy się na kręgle i bilard. Rywalizacja okazała się świetnym sposobem na zacieśnienie więzi polsko-włoskich.

Poniedziałek, 24 października

W poniedziałek udaliśmy się po raz kolejny do Rzymu. Tym razem zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Koloseum. Teatr Flawiuszy wywarł na wszystkich ogromne wrażenie. Spędziliśmy tam ponad godzinę w towarzystwie wspaniałej pani przewodnik. Następnie udaliśmy się na wycieczkę autokarem, podczas której zobaczyliśmy najważniejsze zabytki starożytnego Rzymu. Widzieliśmy też dwa z siedmiu wzgórz, na których piętrzy się Rzym. Kolejnym punktem programu był Kapitol, z którego roztaczał się nieziemski widok na stolicę Włoch. Potem nadszedł upragniony przez nas czas wolny, spędzony głównie na zakupach. Po ponad trzech godzinach spotkaliśmy się na Piazza del Poppolo. Dzień zakończył się jak zwykle kolacją w gronie rodzinnym.

Agnieszka Ciesielska, Agata Hodij

Wtorek, 25 października

Ostatni dzień naszej wymiany zaczął się bardzo wcześnie, więc wszyscy byli zmęczeni. W ciągu trzech godzin spędzonych w szkole odwiedziła nas przedstawicielka Intercultury i wręczyła nam prezenty – plecaki oraz torby. Kiedy spakowaliśmy bagaże, spotkaliśmy się z naszymi włoskimi przyjaciółmi w ich szkole. Późniejszy czas upłynął nam na oglądaniu zdjęć z naszego pobytu. Niektóre z nich były bardzo zabawne, więc śmialiśmy się z tego jeszcze bardzo długi czas. O godzinie 10.00 autobusem pojechaliśmy na lotnisko w Rzymie. Było nam bardzo trudno wyjechać, ponieważ spędziliśmy w Rieti wiele niezapomnianych chwil. Kiedy musieliśmy powiedzieć 'do widzenia' naszym przyjaciołom, niektórzy zaczęli płakać. O godzinie 12.00 byliśmy w Rzymie. Na lotnisku 1,5 godziny przepakowywaliśmy bagaże, aby dotrzymać wyznaczonego limitu 15 kg. Było to bardzo trudne, bo wszyscy mieli walizki pełne prezentów i smakołyków. Nasz lot przewidziany był na godzinę 15.00. podróż powrotna trwała długo, bo z Krakowa musieliśmy pociągiem dotrzeć do Wrocławia skąd odebrali nas stęsknieni rodzice.

Magdalena Miś

• KATARZYNA RYLL
  • URSZULA TOKARSKA-ŁOKIĆ - OPIEKUN
  • ELŻBIETA BADZIOCH-ZARZYCKA - OPIEKUN

Uczniowie i nauczyciele włoscy, którzy uczestniczyli w wymianie: