WAŻNE ROZMOWY OKOŁOKSIĄŻKOWE. SPOTKANIE Z AGNIESZKĄ NAWROCKĄ - DYREKTOR BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ W ŚWIDNICY
30 listopada 2017 r. w bibliotece naszej szkoły – II Liceum Ogólnokształcącego w Świdnicy – odbyło się spotkanie z Panią Agnieszką Nawrocką – Dyrektor Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej w Świdnicy, której siedziba mieści się w gmachu I LO im. J. Kasprowicza. Na spotkaniu obecni byli uczniowie klasy II D, bo przecież humaniści z założenia powinni czytać więcej niż inni. Pani Agnieszka, nawiasem mówiąc absolwentka naszej szkoły, w kreatywny i ciekawy sposób zachęcała nas do czytania książek, odkrywając przed nami, jak niezwykły może być świat wykreowany w wyobraźni ich autorów. |
Prelegentka przedstawiła nam możliwości ludzkiego organizmu w procesie czytania ze zrozumieniem, uzmysławiając słuchaczom, że nasz zmysł wzroku skokowo ogarnia partie tekstu. Nasz gość podał też interesujące statystyki obrazujące ilość książek czytanych przez osoby w różnych przedziałach wieku, z których wynika, że większość z nas do lektur wraca dopiero na emeryturze.
Podczas spotkania rozdane zostały karteczki z „Dziesięcioma Prawami Czytelnika” autorstwa Daniela Pennaca, z których dowiedzieliśmy się o następujących prawach:
- Prawo do nieczytania.
- Prawo do przeskakiwania stron.
- Prawo do nieskończenia książki.
- Prawo do czytania jeszcze raz.
- Prawo do czytania byle czego.
- Prawo do bovaryzmu.
- Prawo do czytania byle gdzie.
- Prawo do czytania na wyrywki.
- Prawo do czytania na głos.
- Prawo do milczenia.
Owe prawa są dyskusyjne i nie wszystkie są akceptowane przez znawców tematu, skoro w punkcie pierwszym uznaje się, że nieczytanie to też wybór, który należy uszanować. Na podstawie analizy treści wyżej wymienionych praw dochodzimy do wniosku, że lektura książek nie jest obowiązkiem, lecz przyjemnością; zaś świat książek jest ciekawym sposobem spędzenia wolnego czasu, dającym możliwość przemyśleń i konfrontowania ich z innymi doznaniami.
Z relacji pani Agnieszki Nawrockiej dowiedzieliśmy się, że miłość do książek kształtuje się już w wieku wczesnego dzieciństwa, bowiem dzieci, którym rodzice często czytają książki, znacznie częściej kontynuują samodzielne czytanie w przyszłości niż te, których dzieciństwo było tego pozbawione.
Uważam, że spotkanie z tak kompetentną osobą ma walor edukacyjny i zapada w pamięć. Myślę, że obecni na spotkaniu uczniowie, podobnie jak ja, doszli do wniosku, że czytanie daje ogromne możliwości: przede wszystkim wspaniałej rozrywki, lecz także poznawania faktów, myśli twórczej autorów oraz samego rozwoju umiejętności czytania ze zrozumieniem.
A więc jednak czytajmy i rozmawiajmy o tym!
Julia Pióro, kl. II D