O KSIĄŻKACH, CZYTANIU I CZYTELNICTWIE – CZYTELNIANE ROZMOWY KLASY II C Z PANIĄ AGNIESZKĄ NAWROCKĄ
Zasadniczym źródłem wiedzy i informacji jest – i długo jeszcze będzie, prawdopodobnie po wsze czasy – książka, a czytanie to najskuteczniejszy – i najtańszy - sposób budowania zasobów wewnętrznych człowieka. Nikt nie rodzi się czytelnikiem. Tę umiejętność kształcimy w sobie przez całe życie – przekonywała nas w czwartkowy poranek (16 XI 2017 r.) p. Agnieszka Nawrocka (nasza absolwentka), od wielu lat kierownik Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej w Świdnicy. |
Większość uczniów, jakkolwiek stale styka się z książką, nie potrafi czytać i, co gorsze, nie w pełni zdaje sobie z tego sprawę, że czytanie jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju człowieka. Czytanie to złożony proces psychiczny, polegający na odtwarzaniu z umownych znaków graficznych myśli, które autor przy ich użyciu zaszyfrował, a umiejętność czytania jest bardzo ważna, gdyż im szybciej czytamy, tym szybciej się uczymy, a następnie mamy więcej czasu na relaks.
Pani Agnieszka mówiła o szkodliwych nawykach czytania takich jak: głośne czytanie zamiast „czytania oczami”, artykulacja, zatrzymywanie się i cofanie, niedostateczna dbałość o świeżość umysłową przy czytaniu, brak umiejętności koncentracji. Rozkojarzenie, automatyczność lub robienie kilku rzeczy jednocześnie powoduje, że nasz mózg nie otrzymuje wystarczającej liczby informacji potrzebnych, by zapisać wszystko w pamięci. Warto więc kształcić się w technice czytania, gdyż wtedy czytamy teksty z większym zrozumieniem. Podała najważniejsze zalecenia dotyczące ulepszania techniki czytania np.: aktywne pojmowanie treści tekstu czytanego, odczytywanie od razu grupy wyrazów, a nie słów pojedynczych, unikanie „mówienia wewnętrznego”, unikanie powrotnych ruchów oczu, patrzenie na górną część wyrazów, a nie na dolną, a przede wszystkim systematyczne ćwiczenie szybkiego czytania, aż stanie się ono nawykiem.
Jest szereg powodów, które skłaniają nas do sięgnięcia po książkę i różne bywają cele czytania. Może to być czytanie: użytkowe, np. związane z pracą szkolną, rozrywkowe, czyli czytanie dla własnej przyjemności, czytanie pobieżne – służące zorientowaniu się w treści danej książki oraz uczenie się przez czytanie, które jest najszybszym sposobem zdobywania wiedzy i wymaga umiejętności dobrego i szybkiego czytania. A każde czytanie jest sztuką.
Pani Agnieszka przytoczyła nienaruszalne prawa czytelnika wg Daniela Pennaca:
- Prawo do nieczytania (mamy takie momenty zniechęcenia w swoim życiu).
- Prawo do przeskakiwania stron.
- Prawo do nieskończenia książki.
- Prawo do czytania jeszcze raz.
- Prawo do czytania byle czego.
- Prawo do bovaryzmu (choroby przenoszonej przez tekst).
- Prawo do czytania byle gdzie.
- Prawo do czytania na wyrywki.
- Prawo do czytania na głos.
- Prawo do milczenia.
Dowiedzieliśmy się także, iż pojawił się i rozwija zawód infobrokera profesji związanej ze wyszukiwaniem i udostępnianiem informacji. To obecnie bardzo intratna specjalizacja, gdyż broker informacji zajmuje się pozyskiwaniem, oceną, analizą i dostarczaniem różnego typu informacji na zlecenie.
A czytelnictwo? To w skrócie „miłość do książki” i także proces złożony, gdyż postrzegany jest jako:
- proces społeczny (zaspokajanie potrzeb naukowych, wychowawczych, estetycznych człowieka);
- proces psychiczny (całokształt kontaktów czytelnika z książką);
- proces pedagogiczny (umiejętny dobór lektury, praca z książką).
Na koniec wszyscy zgodziliśmy się ze stwierdzeniem, iż celem rodzicielskich, a potem nauczycielskich starań powinno być zaszczepienie w dzieciach, a następnie pielęgnowanie potrzeby czytania, z której wszyscy czerpiemy wiedzę przez całe życie. Szkoła winna „obudzić się” w uczniach i umacniać wewnętrzną potrzebę czytania, zamiłowania do książek, do sięgania po nie z własnej woli, do kształcenia ustawicznego. Zazwyczaj w wieku szkolnym wyrabiamy w sobie ten „głód książki”, właśnie dlatego tak ważne jest dbanie o księgozbiory szkolne.
Bardzo interesującemu wykładowi p. Agnieszki towarzyszyła wystawa książek dotyczących technik czytania i uczenia się, które to pozycje znajdują się w zasobach szkolnej skarbnicy wiedzy. /M.S./