jFontSize
A- A A+

Jakie tajemnice skrywa budynek II Liceum Ogólnokształcącego w Świdnicy? Co stanowi największe wyzwanie w przygotowaniu publikacji historycznej? Jak spędzali czas wolny mieszkańcy Świdnicy dobry XIX wieku? Na te i inne pytania odpowiedział Tomasz Grudziński podczas spotkania autorskiego, które odbyło się 17 listopada w szkolnej bibliotece a poprowadził je bardzo profesjonalnie absolwent Banacha - Hubert Gościmski. 

Tomasz Grudziński jest absolwentem klasy matematyczno-fizycznej w II LO w Świdnicy. W 2012 roku ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, a w 2020 r. uzyskał stopień doktora nauk prawnych. Obecnie pracuje jako asystent sędziego i adwokat. Historią miasta i regionu zajmuje się od wielu lat – publikował artykuły i rozprawy w lokalnych i ogólnopolskich magazynach, jest zaangażowany w projekt „Encyklopedia Świdnicy”. W 2006 roku wydał samodzielnie publikację „Z dziejów Ewangelickiej Szkoły dla Dziewcząt w Świdnicy. Przedwojenna historia gmachu II LO”. Za książkę, „Między twierdzą a miastem wolnym. Obraz życia miejskiego w Świdnicy w latach 1815-1870” wydaną po raz pierwszy w 2014 roku otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Świdnicy. W połowie listopada 2023 roku nakładem Oficyny Wydawniczej ATUT ukazało się nowe i poszerzone wydanie publikacji, tym razem pod tytułem „Między twierdzą a miastem wolnym. Miasto i mieszkańcy Świdnicy w latach 1815-1870”, które stało się pretekstem do spotkania poprowadzonego przez Huberta Gościmskiego.

Z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w poniedziałek, 13 listopada 2023 r., odbył się w czytelni szkolnej XII Konkurs na prezentację książki, który co roku przebiega w II LO pod hasłem: Książka daje nam tym więcej - im więcej od niej wziąć chcemy. Do prezentacji zgłosiła się rekordowa liczba uczniów:

  1. Weronika Żukowska (III D) – Christiane F.: My, dzieci z dworca ZOO
  2. Klaudia Grabowska (III C) – Taylor Jenkins Reid : Carrie Soto powraca
  3. Eliza Modlińska (II B) – Toshikazu Kawaguchi: Zanim wystygnie kawa
  4. Kamila Kądziołka (II A) – Jennifer Lynn Barnes: The Interitance Games
  5. Andrzej Mitranka (I E) – Krzysztof Janowicz: Koniec Imperium
  6. Witold Soprych (I A) – Christopher Paolini: Cykl Dziedzictwo, T.1 Eragon
  7. Alicja Kossak (I A) – Karolina Stępień: Ktoś całkiem obcy
  8. Paulina Dobroń (III C) – Eleanor H. Porter: Pollyanna
  9. Antoni Pieszczoch (IV A) – Tony Buzan: Podręcznik szybkiego czytania
  10. Weronika Rus (III B) – E. Szwab”: Niewidzialne życie Addie LaRue
  11. Zuzanna Krystowczyk (III B) – Dmitry Glukovsky: Metro 2030
  12. Natalia Głogiewicz (III A) – Matthew Perry: Przyjaciele, kochankowie i ta Wielka Straszna Rzecz
  13. Kacper Tarnowski (III A) – David Goggins: Nic mnie nie złamie
  14. Hubert Jasinowski (III A) – Shannon Lee: Bądź jak woda, przyjacielu. Nauki Bruce`a Lee

Konkurs sprawnie poprowadził Bartosz Grabowiec z kl. III a.

Czeka na Was mnóstwo nowości książkowych.
Każdy znajdzie coś interesującego dla siebie.

 

 

 

Od 11 września zapraszamy na wystawę prac graficznych „Pociąg do grafiki” autorstwa Aleksandra Modlińskiego, ubiegłorocznego maturzysty. 

A tak autor napisał o sobie i swojej pasji:
Trochę o mnie…
Przede wszystkim, nazywam się Olek… i w sumie od czego tu zacząć… trochę tego jest.

Moje zainteresowanie modelowaniem 3D i grafiką zaczęło się około 2018 roku. To wtedy tworzyłem swoje proste modele w programie SketchUp (którego nie polecam, bo marnuje potencjał z powodu ograniczeń technicznych). Modele miały powstawać do symulatora Trainz. Wtedy również – za pośrednictwem Discorda – poznałem dobrego znajomego mieszkającego w Rosji – Alexandra (ale o nim później). Ze SketchUpem „męczyłem” się do września 2020 roku.

Od 2016 r. (z trzyletnią przerwą spowodowaną pandemią) w Polsce organizowana jest akcja czytelnicza „Jak nie czytam, jak czytam”. Jej głównym celem jest budowa pozytywnego wizerunku czytania. Sprawienie, by książka w szkole nie kojarzyła się z obowiązkową lekturą, lecz z czymś przyjemnym, ze spokojem, z wolnym czasem i rozrywką. Akcja ma także zachęcić do sięgnięcia po książkę tych uczniów, którzy nie odkryli jeszcze radości z czytania i traktują je jako przykry obowiązek.

W tym roku uczniowie Banacha, a konkretnie działająca prężnie grupa filmowa, zrealizowała film promujący czytelnictwo. Zachęcamy wszystkich do oglądnięcia efektów pracy naszych filmowców i przede wszystkim do sięgania każdego dnia po książkę. Zbliżający się wakacyjny czas na pewno temu sprzyja.
Nikogo nie zmuszamy, ale zachęcamy. Zakochaj się w czytaniu!

Serdecznie dziękujemy członkom grupy filmowej za włączenie się w akcję, tj. Kindze Wiśniewskiej, Marcie Nawrockiej, Kacprowi Małodobremu, Bartoszowi Grabowcowi, Bolesławowi Wójcikowi, Tymonowi Kolendzie, Karolowi Potońcowi, Natalii Wilgus i Aleksandrze Żyłak. A także wszystkim osobom, które udzieliły wywiadów – pani Annie Krysiak, p. Iwonie Tomaszewskiej, Marii Muszewskiej, Ninie Jarosz, Hubertowi Gościmskiemu i Piotrowi Stupeckiemu.

Biblioteka szkolna informuje, że w tym roku szkolnym przystąpiliśmy do ogólnopolskiego projektu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej:  Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025  w ramach którego nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 15 tysięcy złotych na zakup książek. 

Celem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa jest promocja czytelnictwa w Polsce i wzmocnienie roli bibliotek  poprzez uatrakcyjnienie i uzupełnienie ich księgozbiorów o zakup nowości wydawniczych pozostających w sferze zainteresowań uczniów. 

W związku z tym prosimy o pomoc w wyborze książek. Propozycje można składać bezpośrednio w bibliotece, wysłać na adres e-mailowy nauczyciela bibliotekarza (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) lub wypełnić ankietę, do której link przesłano na adres e-mailowy każdego ucznia, nauczyciela i rodzica.

Zatem odwiedzajcie bibliotekę szkolną i czytajcie książki.

Od 24 marca w holu szkoły możemy oglądać wystawę prac „ALL IS FAIR IN LOVE AND WAR” autorstwa Hanny Mytych i Samuela Zinkiewicza z kl. IV d.

A tak jej twórcy o niej napisali:
"Tematem wystawy można nazwać różnorodność... Może nawet nieporządek - nie chcąc powiedzieć, że tematu nie ma w ogóle. Początkowo miała ona bardziej spójny motyw, ale praca nad nią trwała tak długo, że postanowiliśmy porzucić go i puścić wodze fantazji. Obrazy powstawały w różnych okolicznościach, różnych czasach i z różnych źródeł inspiracji. Od kilku miesięcy malowaliśmy cokolwiek przyszło nam na myśl. Te prace, które trafiły na korytarz, uznaliśmy za najlepsze spośród dziesiątek, które można nazwać skończonymi. Reprezentują więc zmiany w podejściu, kierunku i stylu. Jest to zdecydowanie chaotyczne, ale może to mówi cokolwiek samo w sobie. Jeśli nie, mamy przynajmniej nadzieję, że prace mogą być dla Was ciekawe".

Za nami XXX Szkolne Dyktando, które co roku organizuje biblioteka szkolna. 27 stycznia w auli szkolnej do zmagań ortograficznych zasiadło 37 uczniów.

MISTRZEM ORTOGRAFII II LO 
w roku szkolnym 2022/2023 został
SZYMON PAMUŁA  z kl. I D,
na II miejscu uplasował się Igor Ryglowski z kl. IV D,
III miejsce zajął Hubert Gościmski z kl. IV D,
wyróżnienie otrzymała Aleksandra Zadka z kl. III D.

Laureaci otrzymali dyplomy i nagrody (talony do Empiku).
Dziękujemy wszystkim za udział w dyktandzie, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy! 

Rok 2022 w Świdnicy został ogłoszony rokiem Bolka II Małego i z tej okazji Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy podjęła się stworzenia unikatowego rękopiśmiennego egzemplarza „Rapsodii Świdnickiej” autorstwa Władysława Jana Grabskiego, zatytułowanego „Rękopis dla Bolka”. Zadanie to było możliwe do zrealizowania dzięki zaangażowaniu świdniczan, w tym także piętnastu uczniów naszej szkoły, którzy w maju 2022 r. przepisywali rozdział VIII „Rapsodii Świdnickiej” pt. „Sprawy księstw”.
W listopadzie gotowy egzemplarz „Rękopisu dla Bolka” gościł w naszej szkole i wszyscy zainteresowani mieli okazję podziwiać efekt pracy kilkuset osób, które wzięły udział w stworzeniu tej nietypowej wersji „Rapsodii Świdnickiej”.