jFontSize
A- A A+

W dniach od 5 do 10 lipca Kinga Kępa z kl. 2a wraz z panią profesor Renatą Dudą uczestniczyły w projekcie związanym z obchodami 74. rocznicy Operacji Ostra Brama. Odbyły się one na cmentarzu na Rossie w Wilnie. Warto przypomnieć, że wyjazd był nagrodą dla laureatów II Dolnośląskiego Konkursu Recytatorskiego ,,Wiersze Ojców Naszych”.

Program projektu obejmował nie tylko zwiedzanie stolicy Litwy pod kątem jej polskich śladów kulturowych, ale także spotkania z polską młodzieżą i weteranami AK z Wilna, którzy podzielili się z rodakami z Polski swoimi cennymi przeżyciami i tym samym dali niezapomnianą lekcję patriotyzmu.

Stowarzyszenie Odra-Niemen postarało się, aby pokazać uczestnikom wyjazdu miejsca spoczynku ofiar systemów totalitarnych oraz zadbało o integrację międzypokoleniową.

Nadniemeńska wyprawa na długo zostanie w pamięci ze względu na niepowtarzalny klimat.

A oto krótka relacja Kingi:

Nie lubię wyjeżdżać za granicę. Owszem, uwielbiam poznawać nowych ludzi, zwiedzać obce miasta, a wszelkie wielogodzinne podróże autokarem są dla mnie wyjątkowo przyjemne, jednak mimo wszystko najlepiej czuję się blisko domu, w Polsce. Właśnie dlatego, dowiedziawszy się o wyprawie na Litwę, odczuwałam lekką obawę połączoną z jednoczesną radością, że będę miała możliwość odwiedzić zupełnie nieznany mi dotąd zakątek Europy.

Zwiedzanie rozpoczęło się, zanim przekroczyliśmy granicę z Litwą. Pierwszym ważnym punktem był augustowski Pomnik Żołnierzy Wyklętych Poległych na Kresach. Stamtąd wyruszyliśmy w dalszą drogę i późnym wieczorem dotarliśmy do Solecznik, czyli miasta, którego ponad 70% wszystkich mieszkańców stanowią Polacy, a zarazem do głównego miejsca naszego sześciodniowego pobytu.

Kolejnego dnia czekał nas wyjazd do stolicy, gdzie spotkaliśmy się z kombatantami AK z Wilna, którzy chętnie podejmowali z nami rozmowy na bardzo ciekawe tematy. Ich wzruszające słowa z pewnością zapadły w pamięć niejednemu uczestnikowi wycieczki. Nie mogło również zabraknąć długiego spaceru po centrum miasta i odwiedzenia najważniejszych zabytków oraz miejsc, wśród których oczywiście znalazła się Ostra Brama.

Dokładnie w 74. rocznicę rozpoczęcia Operacji ,,Ostra Brama” wzięliśmy udział w oficjalnych uroczystościach na wileńskim Cmentarzu na Rossie, które stały się dla nas pretekstem do chwili zadumy, a także okazją do złożenia zniczy na grobach polskich bohaterów.

W trakcie całego pobytu na Litwie mogliśmy obserwować, jak wspaniale środowiska naszych rodaków za granicą dbają o swoją polskość, pielęgnują język i nie zapominają o narodowej historii. Odwiedziliśmy wielu Polaków i w każdym miejscu spotkaliśmy się z niezwykłą gościnnością i życzliwością. Widzieliśmy, ile zaangażowania wkładali ludzie, do których przyjeżdżaliśmy, aby przyjąć nas jak najlepiej i żeby posiłki przygotowane dla nas były smaczne (każdy obiad kończył się deserem). Mieliśmy także ogromne szczęście trafić na pełne pasji osoby, które oprowadzały nas po Wilnie i rejonie solecznickim. To niesamowite, że mimo setek kilometrów, dzielących nas od własnego miejsca zamieszkania, mogliśmy poczuć się jak w domu.

Wyprawa na Litwę była dla mnie niezapomnianą przygodą i szansą, by zawrzeć kilka cennych znajomości. W przyszłości chętnie odwiedziłabym ten kraj ponownie i zachęcam do tego również innych. Naprawdę warto wyznaczyć to mało oczywiste miejsce jako cel swojej kolejnej podróży.